به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

تعمیر مولتی مترهای DT700D-DT830-DT832




سلام به همه دوستان ؛ امیدوارم توی این اوضاع اقتصادی حالتون خوب باشه!

یکی از ارزونترین مولتی مترهای دیجیتال بازار مدل DT700 یا مشابهش هست که نسبت به مولتی مترهای گرونتر ، قطعات کمتری داره و قابل تعمیرتر هم هست به صورتیکه خیلی کم پیش میاد که چیپ اصلی آسیب دیده باشه ؛ توی این بخش نکات تعمیر این مولتی متر رو بیان می‌کنم... 


   
 1-یکی از عمده ترین دلایل سوختن این مولتی مترها وصل کردن خروجی در حالت بیزر یا جریان به ولتاژه! که توی این حالت مقاومتهای کم اهم در ورودی آسیب میبینن و مولتی متر غیر قابل استفاده میشه ؛ مقاومتهایی که معمولا آسیب میبینن ایناس...یک اهم ، ده اهم ، 75 اهم ، صد اهم ، 900 اهم ، 1.5 کیلو و 9 کیلو  اهم 


2- در مواردی هم به دلیل گذر زمان و استفاده ی بیش از حد از مولتی متر ، کنتاکتهای مسی سلکتور، ساییده شده و براده های مس باعث ایجاد اتصالی توی فیبر سلکتور میشن و مولتی متر درست عمل نمیکنه یا حتی خاموش نمیشه که برای رفع این مشکل باید فیبرمسی سلکتور از براده ، کاملاً  تمیز بشه.


3-مورد سوم هم کج شدن کنتاکتها و عدم برقراری اتصالها ، توی سلکتوره که برای رفعش باید کنتاکتها رو باز کرده و کمی زاویه شون رو تند تر کنیم و جا بزنیم. 


4- مورد چهارم هم که کم پیش میاد کثیف شدن یا اکسید شدن مسهای سلکتوره که قاعدتا باید رفع بشه


5- احتمال آخری هم که وجود داره و دستگاه رو غیر قابل تعمیر میکنه عیب کردن چیپ اصلیه که برای خودم توی اشتباه وصل کردن مولتی متر به 1000 ولت پیش اومد و جای دیگه ندیدم.


برای مشخص کردن مقاومتهای سوخته ، چند تا عکس براتون میذارم تا اگه مقدارها مشخص نبود بتونید از اونا استفاده کنید ؛ ضمن اینکه بهتره به جای مقاومتهای معمولی از همون مقاومتهای SMD با خطای یک درصد استفاده کنید ( کاری که من نکردم) 


(برای دیدن عکس با کیفت روی اون کلیک کنید.)
















برای خوندن مقدارهای SMD میتونید به این سایت یا این یکی سایت مراجعه کنید... 


جدول اندازه های مقاومت SMD هم اینه ...


اینم جدول واتشون ...



در صورتیکه بعد از تعمیر مولتی متر و مقایسه ی اون با یه مولتی متر کالیبره ، در اندازه گیری ولتاژ خطایی مشاهده کردید میتونید با چرخوندن پتانسیومتر روی بورد ، مولتی متر رو کالیبره کنید.



ضمیمه 8 مرداد 98


در ادامه چند تا عکس هم از مدلهای DT838 ، DT830 و DT832 میذارم ....









موفق باشین .

 تمام نظرات رو مطالعه بفرمایید.


ضمیمه 16 فروردین 1400:

بعضی از مدلهای مشابه توی تصاویر بالا نیست عکس پایین رو جناب آقای جواد محمدی زحمت کشیدن از طرح مولتی متر خودشون گرفتن و  از طریق تلگرام برای بنده ارسال کردن که برای شما به اشتراک میذارم.






نظرات 60 + ارسال نظر
احمد سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 04:07 ب.ظ

سلام
دمت گرم من یه مولتی متر dt700d دارم که مقامت r13 سوخته بود ومقدارش مشخص نبود بلطف تصاویر شما مقدارش را پیدا کردم

سلام ؛ خواهش میکنم ؛ خوشحالم که تونستم کمکی کرده باشم

مهدی سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 08:09 ب.ظ

سلام مولتی متر من عدد ۱ نشون میده
تو اهم هم کم و زیاد میشه مقدارش
مقاومتشو عوض کردم بازم همونه

سلام ؛ احتمالا یه مقاومتی سوخته که ظاهرش مشخص نیس ، بررسی کنید

نیما پنج‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 09:08 ب.ظ http://Kit.blogsky.com

آقا سلام خسته نباشید .من ی مولتی متر دارم مدلdt830امروز گرفتم هواسم نبود میخواستم جریان بگیرم باید سری میکردمش. اشتباهی مواز زدم الا ولتی مترم قسما آمپر متر میلی آمپلش از کار افتاده بقیه چیزاش سالمه..مطالباییم ک گذاشتین خوندم تو عکسی ک گذاشتین یعنی اون دوتا مقاومت بش وصل کنم قسما آمپر مترش درست میشه!!!!

سلام ؛ بله درست میشه

علی یکشنبه 19 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 10:36 ب.ظ

سلام
مولتی متر من مدل dt700 هست باتریش ضعیف بود، اداپتور 15 ولت بهش وصل کردم. بعد چند ثانیه کلا خاموش شد و باتری هم میزارم فقط صدای بیب میده و روشن نمیشه
بنظرتون مشکلش چیه فیوزش سوخته یا مقاومت یا کلا بردش سوخته و قابل تعمیر نیست..

سلام بر شما ؛ آی سی 7106 که چیپ اصلی این مولتی مترهاست تا 15 ولت کار میکنه ولی احتمال میدم تغذیه شما بیشتر شده و اونو سوزونده

علی سه‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 12:07 ق.ظ

منظورتون همون ای سی قیری هست روی برد؟؟؟

بله این همون 7106 هست ولی به صورت سفارشی روی فیبر ساخته میشه

حمید یکشنبه 3 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 02:52 ب.ظ

سلام.بامولتی متربرق 220رو اشتباه اندازه گرفتم .روی آمپر بود زدم به برق.الان وقتی روشن میکنم بدون اینکه جایی رو اندازه بگیرم اعداد نشون میده مشکلش از چیست

سلام ، مقادیر مقاومتها رو با عکس مربوط چک کنید

محمد صادق جمعه 8 آذر‌ماه سال 1398 ساعت 05:53 ب.ظ

با سلام و احترام خدمت شما.مولتی متر من dt700d هست که تو رنج ۱۰۰۰ ولتش،ولتاژ بالاتر اعمال کردم و الان ولتاژ رو با اختلاف خیلی زیادی نشون میده(۸۰ ولت رو ۲.۵ نشون میده).چجوری میشه درستش کرد؟
پیشاپیش ممنون از راهنماییتون

سلام بر شما ؛ دقیق نمیدونم کدوم قسمتش عیب کرده فقط مقادیرمقاومتها رو با یه مولتی متر دیگه چک کنید

علی جمعه 6 دی‌ماه سال 1398 ساعت 10:21 ب.ظ

عزیز دمت گرم،کارم راه افتاد.موفق باشی

قربانت علی آقا

رضا سه‌شنبه 17 دی‌ماه سال 1398 ساعت 12:49 ب.ظ

سلام خداقوت من یک مولتی مترمدلDT700dدارم که وقتی سلکتور را روی بیزر قرار میدم صدای بوق قطع نمیشه وقتی هم پروبها رو ازهم جدا میکنم صدای بوق قطع نمیشه و یکسره بوق میزنه
لطفا راهنمایی بفرمائید.باتشکر

سلام ؛ اینکه مقادیر مقاومتها توی عکسها مشخصه جای تعجبه که بدون چک کردن سلامت قطعات ایراد رو از من میپرسید

علی سه‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1398 ساعت 08:58 ب.ظ

دستت درد نکنه زحمت کشیدید

قربونت

حمزه سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 02:40 ق.ظ

سلام آیسی قیری رو هم میشه تعویض کرد

سلام ؛ یه جا توی نت دیدم این کارو کرده بودن ولی برای مولتی مترهای ارزون صرف نمیکنه ؛ آی سی قیری رو تراشیده بود و پکیج SMD همون آی سی رو جاش لحیم کرده بود و چون ترتیب پایه ها متفاوت هس با سیم اتصالها رو وصل میکرد.

حسن سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 04:20 ق.ظ

سلام خسته نباشید مولتی متر من مدل DT830Dهستش روشنش میکنم جهت سلکتور به جز قسمت بیزر همه جا عدد 1نشون میده و یه صدای خفیفی هم میده ولی تو قسمت بیزر صدا قطع میشه ولی صفحه نمایش خاموش میشه بعضی وقتا هم که خاموش نمیشه علامت باتری میاد و کار نمیکنه درضمن امروز باتریش رو هم عوض کردم فرقی چندانی نکرد لطفا راهنمایی کنید خیلی ممنون

امیر حسین سه‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 12:44 ق.ظ

سلام مولتی متر من مدل DT.830B هستش می خواستم ولتاژ شوکر را بگیرم که نگرفت و در هر شرایتی منفی۱ میزنه مشکل چیه

سلام ؛ ولتاژ شوکر بیش از 1000 هستش دلیلش همینه

امین یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 01:43 ق.ظ

سلام خسته نباشید
من یک مولتی متر dt92081a دارم تست ولتاژ گرفتم یک دفعه کار نکردن الآن وقتی روشن می کنم سلکتوری تست بیزر می زارم صفحه میره ولی سلکتور هر چی میزارم فقط نقطه اعشار میاد و هیچی عددی نمیاره لطفا راهنمایی کنید

سلام ؛ متاسفانه اطلاعاتی در موردش ندارم

محمد حسین سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 09:44 ب.ظ

سلام خسته نباشین
من اهم متر مدل dt700d دارن
مقاومت های R26 و R 27 سوخته
مقدار‌مقاومتش چند هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنین
یه بار اشتباهی به برق زده شد
الان بوق ممتد میزنه

سلام ؛ آقا این همه عکس براتون گذاشتم خودتون مقدارشو از روی عکس مربوط پیدا کنید

خلیل دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 05:37 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
مولتی متر کلمپی مدل dt266 دارم که بیزر چکش کلا صدای بوق ممتد میده بدون اینکه پراپ هاش بهم وصل باشن
ممنون میشم راهنمایی کنی تعمیرش کنم

سلام به شما و دوستانی که تصور میکنن اینجا تعمیرگاه مولتی متره ؛ قصد جسارت ندارم ولی این مطلب فقط در مورد مولتی مترهایی هست که عکسش رو گذاشتم و قرار هم نیست مولتی متر جدیدی رو تعمیرشو بذارم و اصلا بلد نیستم ؛ توی این وبلاگ تجربیات و مدارهای خودمو میذارم ، لطفا جدای از اونها مطالبه نفرمایید چون از حوصله وعلم بنده خارجه ، ممنون اگه توجه کنید

فرهاد پنج‌شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 12:02 ب.ظ

سلام دادا
من اهم مترم dt700dهست رو حالت مقاومت بود حواسم نبود زدمش به برق شهر الان روشن میشه ولی همش عدد خودش نشون میده .اهم متر اضافه ندارم که تستش کنم به هر کی میگم یه ساعت اهم متر قرض بده سکته میکنن نمیدن همون مقاومتا رو عوض کنم درست میشه؟

سلام ؛ اگه اتصالهای داخل سلکتور از بین نرفته باشه بله درست میشه ؛ این نکته رو هم در نظر بگیرید که ممکنه مقاومت سوخته ظاهرش معلوم نباشه

واله یکشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 12:07 ق.ظ

خیلی متشکرم. مشکل منو حل کردید.

Amin سه‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 06:54 ق.ظ

اقا درود به شرفت واقعا حال کردم.منم چندتا مولتی متر داشتم که سوخته بود هرجا میبردم میگفتن اینا بخاطر اینکه چینی هست و چیپ اصلیشون ای سی قطره ای هست یکبار مصرفه... برو بندازش دور.
چندین بار خواستم دور بریزمش تا اینکه یه سرج کردم و سایت شمارو دیدم.
چندتا از smd ها طوری سوخته بود که شمارهاش اصلا مشخص نبود اما فکر کنم بلطف شما مشکلم حل میشه واقعا سپاسگذارم.
خیلی بهم کمک کردین.

قربونت

فرهاد چهارشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 05:11 ب.ظ

سلام دادا
دست گلت درد نکنه اهم مترم تا حد زیادی درست شد ولی انگاری ی ذره تو سنجش مقاومتا ایراد داره و چون اهم متر واس تست قطعات نداشتم یه لامپ led با باتری سری کردم قطعات تست کردم چندتا مقاومت دیگه هم سوخته
فقط یه نکته من همرو مقاومت یک چهارم بندازم یا براساس وات مقاومتای smd ؟ چطوری بفهمم مقاومتای smd چند واتن؟ سایزشون با جدول چک کنم یا اعداد روشون؟
ممنون

سلام ؛ خواهش میکنم
میتونی مثل من مقاومت یک چهارم بذاری فقط اینجا خطای مقدار مقاومت مهمه که اگه خطای مولتی متر نمیخوای زیاد باشه بهتره مقاومت با یک درصد خطا بذاری و اگر هم خواستی SMD بذاری آره از روی اندازه میشه کدش رو درآورد ولی خطای اونم بهتره یک درصد یا 2 درصد باشه

mojtaba دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 03:46 ق.ظ

سلام خسته نباشید ممنون از مطالب ارزندتون یه سوال داشتم dt700 و 838 پتانسیومتر دارن ولی بعضی از مارک ها ندارن توی عکس هایی که گذاشتین هم معلومه این دو مدل با چه مارکی بگیرم که داشته باشه این دو مدل با مارکهای مختلفی هست ممنون

سلام ؛ سلامت باشید
توی عکس مدلها مشخصه
تا جایی که میدونم همه مدلها روی بورد جای پتانسیومتر رو دارن که بعضیا به جای اون ، مقاومت ثابت 100 اهم زدن
نمونه هایی که پتانسیومتر ندارن مدتها با قیمت بسیار ناچیز توی بازار بود (چون پتانسیومتر نداره دقیق نیست)
فکر میکنم جنسهای ارزون بازر هم نداشته باشن
من خودم برندهای Gilsun و AKB رو خریدم و استفاده کردم
توصیه میکنم جنس بی کیفیت نخرید

علیرضا سه‌شنبه 26 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 01:59 ب.ظ

سلام و درود اول از همه خسته نباشید عرض میکنم خدمت شما دوست عزیزم
دوم اینکه میشه به جای اس ام دی مقاومت گذاشت و اگه میشه چه مقاومتی بزارم
بسیار سپاس گذارم

سلام ؛ خواهش میکنم
هم توی متن و هم عکسها مشخصه که مقاومت یک چهارم وات معمولی گذاشتم پس شدنیه فقط درصد خطاشون 1 یا 2 درصد باشه

امین چهارشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 08:35 ب.ظ

سلام و درود بر شما
آقا دمت گرم که تجربه و دانشتو با دیگران به اشتراک میذاری. خدا خیرت بده. هیچ جا ندیدم صاحب مطلب جواب همه سوالها رو بده بجز شما . مولتی منم تو تست ولتاژ اعداد اشتباه و گاهی هم بدون وصل کردن پرابها ولتاژهای بی معنی و پر نوسان نشون میده. به نظر شما مشکل از همین مقاومتهاست یا چیزای دیگه؟

سلام و ممنون از حسن نظری که داری ؛ منم همه سوال ها رو جواب نمیدم و تکراریها و اونایی که به نظر بی ربطه رو بی پاسخ میذارم

در مورد مولتی متر خودتون هم اگه همین مدلهاس که همه گزینه های احتمالی رو بررسی کنید ، دقت کنید که ممکنه مقاومتی بدون اینکه ظاهرش نشون بده سوخته باشه

مصطفی جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 12:28 ق.ظ

سلام خسته نباشید شما مولتی متر مستک هم تعمیر میکنید اشتباهی به ترانس های ولتاژ زدم فقط بیزر کار میکنه و قسمت ولتاژ آمپر و اهم کاملا از کار افتاده ولی دستگاه روشن میشه؟

سلام ؛ خیر قربان تجربه تعمیرشو ندارم ، بفرستید نمایندگیش

hamid شنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 01:26 ق.ظ

با سلام.
میخواستم از مطالب مفیدتون تشکر کنم.
با توجه به نکاتی که گفتید، با چک کردن مقاومت ها و جایگزین کردن مقاومت R13 تونستم کاملا مولتی مترم رو تعمیر کنم. ضمناً در کنار مقاومت R13 دو تا کانکتور خالی هست که موازی R13 هست و فکر کنم برای جایگزین کردن همین مقاومت تعبیه شده باشه.

سلام ؛ خواهش میکنم قابلی نداشت
اون جای PTC هستش که معمولا نمیذارن ؛ مقاومتی که با گرما مقدارش زیاد میشه

عمار یکشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 09:02 ب.ظ

سلام برد اهم متر همون عکس اولی بود طبق همون عکس اولی دو تا مقاومت رو عوض کردم بیزر درست شده ولی ولتاژ DC رو درست نشون نمیده

سلام ؛ لطفا بقیه مقاومتها رو هم چک کنید ممکنه ظاهرشون معلوم نباشه ولی سوخته باشه

عمار دوشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 01:32 ق.ظ

سلام و تشکر
توی عکس اولی فقط اندازه دو تا از مقاومت‌ها مشخصه، اندازه بقیه چقدره؟

نه قربان شما عکس با کیفیت رو دانلود کن مقادیر همه توش مشخصه و روش خوندن SMD هم براتون لینک گذاشتم

صالح جمعه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 11:54 ق.ظ

سلام
دمت گرم داداش،کارت درسته
سه مارک dt700d
Akb
Onixi
Gilsun
در بازار موجوده،،میشه لطف کنین بفرمایین کدوم با کیفیت تره
میدونم همشون چینی درجه پایینین
ولی به تجربه شما نیاز دارم
تشکر

سلام و درود ؛ قابل شما رو نداشت

واقعیتش اطلاعات قابل اطمینانی ندارم ولی شنیدم که Gilsun مارک خوبیه
من خودم AKB و Gilsun داشتم و Gilsun بهتر بوده یعنی AKB که داشتم یه مدت صفحه نمایشش قطع شد و تصور کرده بودم خراب شده و بعدا به صورت اتفاقی متوجه شدم درست شده و ظاهرا یه لقی توی قسمت نمایشگر داشت که برطرف شده بود. ولی برای Gilsun مشکل خاصی پیش نیومد ؛ البته از نظر مداری و شکل قاب پلاستیکی ، دقیقا یکی بودن

در مورد Onixi هم اطلاعی ندارم ، احتمالا اونم مثل همیناس ، در مورد اونایی هم که برند خاصی نیس یه مقدار با احتیاط باید خرید انجام داد

موفق باشی

علی شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 01:58 ق.ظ

سلام وقت بخیر من یک مولتی متر akb vc97 دارم. چند روز در هوای آزاد زیر یک سقف بوده که چند روز پیش میخواستم استفاده کنم دیدم روشن نمیشه بازش کردم دیدم که مقداری رطوبت داخل رفته. برد باز کردم کامل تمیز کردم و .... ولی درست نشد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سلام ؛ متاسفانه اطلاعی در موردش ندارم احتمالا رسوب یا اکسیدی جاییش اتفاق افتاده یا توی کلید یا نمایشگر

صالح شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 11:31 ق.ظ

سلام
درود بر شما
خیلی خیلی متشکرم
انشاالله سلامت و شاد باشید
اجرکم عندالله

محمد علی پنج‌شنبه 1 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 05:30 ب.ظ

سلام داداش
مولتی متر من فقط قسمت اهم خراب بود
برای تعمیر مولتی متر
مقاومت های سوخته پیدا کردم
متاسفانه فروشنده مقاومت عدد مقاومت های سوخته اشتباه داد بستم روی مولتی متر کلا بقیه قسمت مولتی متر بهم ریخت
به نظر شما ای سی مولتی متر من سوخته یا نه
چون قبل فقط اهم خراب بود العان همش بهم ریخت.

سلام ؛ از دست این فروشنده های حواس پرت

اگه بعد از اصلاح اینطوری شده که احتمال معیوب شدن چیپ اصلی وجود داره

amir چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 02:31 ب.ظ

سلام من یک مولتی متر DT700Dدارم زدم به مگس کش برقی دیگه کار نمیکنه باید چی کار کنم ؟؟؟

سلام ؛ احتمالهایی که وجود داره رو نوشتم براتون با چندین عکس با کیفیت! دیگه چی لازمه؟

amir سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 05:29 ب.ظ

سلام . یک مولتی متر دیگه هم دارم همون مدل DT700D هست .... فیبری که از نمایشگر به برد اصلی میاد کنده شده . با چسب زدم ولی بعد فهمیدم باید رساناییش رو از دست نده . باید چجوری اون رو محکمش کنم تا نمایشگرش کار کنه ؟؟؟

سلام ؛ باید مثل قبل لحیم کاری بشه یا اگه ممکن نیست جایگزین براش بسازید که کار هر کسی نیست ؛ فقط کافیه اون رابط نرم و انعطاف پذیر تحت فشار بین LCD و فیبر قرار داشته باشه

محمد جمعه 17 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 02:10 ق.ظ

باعرض سلام و خسته نباشید خدمت برادر عزیز و گرامی قدر ممنون که مطالب خیلی مفیدی قرار دادین من حدودا ده تایی اعمار داشتم که همشون خراب شده بودن و چون مقدار اهم مقاومت هارو نداشتم مجبور میشدم یه اهمتر نو دیگری بخرم ولی به لطف عکس های که داداش گلم گذاشتن مطمعن هستم مشکلم حل میشه .این اهمتر تازه ای که گرفتم صفحه نمایش اون رو با دستمال خیس تمیز کردم الان اعداد صفحه نمایش آن نصفه و نیمه نمایش میده صفه نمایش اون از مدلی هست که بدون سیم کشی هست و توسط یه پلاستیک ژله ای اتصال از برد به ال سی دی برقرار میشه وقتی فشار به بعضی جاهایش وارد میکنم بعضی از اعدادش درست میشه ولی با کم کردن فشار دوباره اعدادش خراب میشه پیچ اون هم تا اونجایی که میشد سفت کردم داداش گلم آیا راهی هست که بشه با فشار معمولی اعداد صفحه نمایش درست بشه مثل قبل از خراب شدنش . مدل دستگاه من YAXUN YX-9205A هستش ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

سلام و عرض ادب
این که شما فرمودین مربوط میشه به کثیف شدن کانکتور ژله ای و محل اتصال به نمایشگر ، راه حلش اینه که با اسپری ناهید یا ادکلن هر دو رو بعد از اینکه کاملا باز کردید به صورت جداگانه تمیز کنید و بعد از خشک شدن دومرتبه جا بزنید.
موفق باشید

میلاد چهارشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 02:54 ق.ظ

با عرض سلام

لطف میکنید در مورد رفع مشکل کم شدن دقت مولتی متر dt700 یا dt830 بعد از مدتها استفاده راهنمایی بفرمایید.
بطور مثال مقاومت 100 اهم را 96 نشان میده، در صورتیکه با مولتی متر دیگه 99 نشان میدهد.
تشکر فراوان بابت سایت خوبتون.

سلام بر شما ؛ اینکه میفرمایید میتونه بخاطر کثیف شدن پروبها (نری و مادگی) یا کثیفی سلکتور اتفاق بیفته که البته کثیفی سلکتور نادره و برای رفعش باید با اسپری ناهید خشک نقاط اتصال رو تمیز کنید ولی خب در کل این مقدار خطا برای چنین مولتی متری قابل چشم پوشیه ضمن اینکه خود مقاومتهای معمولی هم حدود ده درصد خطا دارن.

پیمان جمعه 24 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 02:11 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
یه مواتی متر VC830L برند ویکتور دارم که وقتی از حالت off میچرخونم و روشنش میکنم ، صفحه ال سی دی روشن میشه با نور ابیش ولی هیچ عددی رو روی ال سی دی نمایش نمیده ، نه حالت اهم نه آمپر و نه ولت سنج
دکمه چراغ بک لایتش هم عمل نمیکنه و صفحه روشن میمونه تا وقتی که دوباره روی حالت OFF قرار بدم و خاموش بشه

سلام دوست عزیز ؛ متاسفانه اطلاعی ندارم ضمن اینکه این مطلب که گذاشتم به مولتی متر شما ارتباطی نداره.

یاسر محمودی یکشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 11:29 ب.ظ

سلام.مولتی متر dt700d دارم کلید فاکتور روی ولتاژ متناوب750و200.فقط یک شماره نشان میده دوتا سمت چپ رونده تا نیمه نشون میده مشکل از کجاست

سلام ، در صورتیکه این مشکل رو ، فقط توی یکی از حالتهای سلکتور دارید ، چیپ اصلی عیب کرده و کاریش نمیشه کرد ولی اگه در همه حالتها همون سگمنت ها نمایش داده نمیشن ، کانکتور ژله ای محکم نیست یا کثیف شده ، برای رفعش ، کانکتور و LCD رو باز کرده و با اسپری ناهید خشک ، تمیزش کنید. و بعد از خشک شدن ، جا بزنید ، در صورتیکه پیچهای بورد شل شدن از پیچ ضخیم تر استفاده کنید.

کیومرث اکبری چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 07:02 ب.ظ

با سلام دوست عزیز بسیارزیبا وخوب مطالب مفید شما رو مطالعه کردم خدا خیرتون بده عزیز من یک مولتیمتر DT-9205Aدارم در تمام حالتها خوب وتست کامل هست فقط دو کاراکتر اعداد دوم وسوم از طرف چپ سون سگمنت LCDحرف Eرو نشان نمیده با الکل واستون هم زبرا که همان کانکتور ژله ای در مطالب بالا روتمیز کردم وقسمت ارتباط با این زبرا رو تمیز کردم نشد که نشد فقط در بالا شما اسپری ناهید نوشتید ندارم ولی ادکلن تمیز کنم حل میشه یا کلا کاغذ آلومینیم پشت رو در بیارم ودوباره یک فلکسی بچسبانم این کار رو تو یوتوب دیدم با تشکر از مطالب بسیار آموزنده شما عزیز بزرگوار خدا قوت بدرود

سلام ، ممنون از حسن نظرتون.
اینکه LCD اینطور شده باید ببینید چطوری اتفاق افتاده تا بهتر بشه به این نتیجه رسید که کثیف یا لق شده ، احتمالهای دیگه مثل خرابی چیپ اصلی هم وجود داره.
به هر حال تمیز و محکم کردن اتصالات باید انجام بشه ، الکل و ادکلن هم خوبه ولی حلالهای قوی رو توصیه نمیکنم چون ممکنه به کانکتور صدمه بزنن.
اگه اطلاعات کامل برای باز کردن پشت LCD هم دارین انجام بدین در غیر اینصورت فقط خرابتر خواهد شد.
موفق باشید.

مهدی دوشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 01:40 ق.ظ

سلام از برد مولتیمتر A830L هم عکسی دارین؟یه مقاومتش سوخته نمیدونم چیه مشخصاتش ک عوضش کنم

سلام ؛ نه متاسفانه

امیر سه‌شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 01:50 ق.ظ

سلام خسته نباشید
یک مولتی متر دیجیتال دارم که وقتی روشنش میکنم فقط عدد 1666 را نشان میدهد،با تغییر سلکتور هم از بین نمی رود.
ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام ، سلامت باشید
کلا در هر گونه عیبی اول ببینید چه چیزی باعث خرابی شده ، اگه مواردی هست که توی مطلب عنوان کردم روشهای رفع عیب که گفتم رو بررسی کنید

حامد یکشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 02:41 ق.ظ

با عرض سلام و تقدیم احترام
بنده مولتیمترم dt700d هست و مشکلش در نمایش صحیح ولتاژها هست هم در AC و هم در DC .مشکل به این صورته که برای تست ولتاژ DC مثلا باطری گوشی رو تست میکنم ۳.۷ ولت را مولتیمتر 0.13 نمایش میده یعنی خیلی کم باطری ۴ ولت و ۹ ولت راهم همین طور ۰.۱۲ نشون میده .برای ولتاژ AC هم باز خیلی ناچیز نشون میده مثلا برق شهری رو ۰۰۷ نشون .
حال میخوام که دوستان بهم کمک کنن که مشکل از کدام قطعها هست ؟
امیدوارم که راه حلی باشه برای مولتیمتر من.
سپاس

سلام ؛ مقادیر مقاومتها رو با یه مولتی متر دیگه چک کنید دقت داشته باشید که ظاهر مقاومت ممکنه سالم باشه ولی سوخته باشه

محمد پنج‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 07:03 ق.ظ

سلام
من یک مولتی متر دارم که قیافه اش مثل مدلهای DT838 ، DT830 و DT832 هست که عکسشون را گذاشتید.
من مولتی متر را گذاشتم روی ACV و به جرقه زن فندک وصلش کردم و چند بار جرقه زدم. الان وقتی مولتی مترم را که روشن میکنم با تو جه به این که به هیچی وصلش نکردم اما خود به خود یک‌سری اعداد نشون میده و و قتی هم که به باتری با برق وصل میکنم اون اعداد هیچ تقیری نمی‌کنند و وقتی هم که خاموش روشن باز هم همان اعداد میاید( دقیقا همان اعداد).
به نظر شما مشکل از چیست؟
آیا قابل تعمیر هست؟
لطفا اگر امکانش هست هرچه سریع تر جواب من را بدهید. خیلی عجله دارم.
ممنون از لطف شما

سلام و وقت بخیر
تجربه اکثر خرابیها رو ندارم بنابراین راه حل طبق گفته های قبلی چک کردن مقاومتها با یه مولتی متر دیگست.
البته احتمال سوختن چیپ اصلی با ولتاژ بالا هم وجود داره و برای خودم هم اتفاق افتاده. ولی بازم نا امید نشید و تست مقاومتها رو با یه مولتی متر سالم انجام بدین. توجه کنید که همه مقاومتها تست بشه و چیزی از قلم نیفته. نحوه خوندن SMD هم توی مطلب گذاشتم.

وحید پنج‌شنبه 13 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 10:18 ق.ظ

باسلام خدمت استاد
آقا من مولتی مترم باطریش تموم شده بود با برق 12 dcوصل کردم یه صدا داد دیگه روشن نشد حتی باطریشم عوض کردم بازم نشد
روی برد هم هیچ علامت سوختگی نداره
میشه راهنمایی بفرمایید

سلام آقا وحید ؛ برق DC ترانسی بود یا آداپتور سوییچینگ؟
متاسفانه احتمال سوختن چیپ اصلی زیاده ولی بازم با یه مولتی متر دیگه چک کنید که مدار مولتی متر با تغذیه باتری ۹ ولت چه جریانی مصرف میکنه؟ مقاومتها و قطعات دیگه (غیر از خازنها)هم چک کنید

حمید سه‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 01:27 ب.ظ

سلام.یه مولتی متر داریم ال سی دی اون خرابه باید چیکارش کنم هیوکی dt4211 هست.باید فشار بهش بدم تا صحفه بیاد بالا

سلام ، کانکتور شل یا کثیف شده و باید تمیز یا محکمش کنید. برای تمیز کردن از اسپری ناهید ، الکل و یا ادکلن استفاده کنید .

حمید کریمی پنج‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام علامت باطری روی اهم متر چیه رو صفحه نمایشگر اومده

سلام ، اون یعنی باتری ضعیف شده

rahimk چهارشنبه 30 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 06:47 ب.ظ

با سلام. خسته نباشید. میتونید نقشه مدار DT832 بزارید تو عکس های بالا هیچ کدومشون نیستند. مقاومت هاش سوخته .. ممنون میشم

سلام ، سلامت باشید ؛ توی ضمیمه 8 مرداد 98 یکی از مولتی مترهای مشکلی DT832 هست

Omid چهارشنبه 7 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 11:14 ب.ظ

کاش یه عکسم از پشت dt700d میزاشتید مهندس

طرف بورد سلکتور منظورتونه؟

هومن ۲۰ پنج‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 01:27 ق.ظ

سلام لطف میکنید نقشه ی واضح مدار مولتی متر D700 رو بزارید چون زدمش روی آمپر سوخته میخوام ببینم چطور میشه درستش کرد از روی نقشش ممنون

سلام ، نقشه ای ازش ندارم ، توی نت سرچ کنید ولی خب عکسها با کیفیته (روی عکس کلیک کنید) برای تعمیر کفایت میکنه که همون مقاومتهایی که عرض کردم چک بشن.

محمد پنج‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 08:24 ب.ظ

سلام من یه مولتی متر مدل۸۳۸ دارم مقاومت R1 خونده نمیشه امکانش هست راهنمایی کنید؟؟

سلام ؛ این مدل قطعاتش دیپ بود و هر کاری کردم نتونستم عیبشو بفهمم ؛ متاسفانه الانم در دسترسم نیست. توی عکس نمونه طوسی رنگ هستش که تعمیر هم نشد.

محمد چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 06:49 ب.ظ

سلام مولتی متر dt700
دارم سلکتور روی تست خازن میزارم فقط عدد نمایشی صفر نشون میده چه کاری باید انجام بدم ممنون

سلام ؛ این مدل تست خازن نداره

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.