به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

آموزش الکترونیک (جلسه چهارم)





 


 

سلام به همه دوستان.


سال نو همه شما مبارکا باشه...



جلسه بعدی رو شروع میکنم ؛ همونطور که قبلاً هم گفته شد توی این جلسه در رابطه با سری و موازی کردن مقاومت مفصل صحبت می نوماییم!




سری کردن مقاومت :


سری کردن یعنی به صورت پشت سر هم متصل کردن مثل شکل زیر ...






در مدار بالا سه عدد مقاومت 100 اهم با هم سری شده و منبع تغذیه 5 ولت هستش و جریانی هم که داره از باتری کشیده میشه حدود 17 میلی آمپر هست.


مقاومت معادل : 


در مدار سری شده ، فرمول خاص و پیچیده ای وجود نداره ؛ مقاومت معادل مساوی با مجموع مقاومتها خواهد بود! مثلاً در مدار بالا ، اگه به جای سه عدد مقاومت ، یک مقاومت 300 اهم بذاریم همون جریان از باتری کشیده خواهد شد.



موازی کردن مقاومت : 



موازی کردن هم که یعنی دو سر همه مقاومتها به هم متصل و به باتری وصل بشه مثل شکل زیر...





مقاومت معادل در مدار موازی عبارت است از :



مقاومت معادل در مدار بالا رو به دست میاریم ...





مخرج مشترک میگیریم و حلش میکنیم ...



یعنی مقاومت معادل حدود 33 اهم هست!


می‌بینید که اگه مقاومتها یکسان باشن خیلی آسونه ولی اگه یکی نباشن توی مخرج مشترک گرفتن یه کم سخت میشه! 



حالا برای خالی نبودن عریضه یه سری هم به این مطلب در سایت ECA بزنید ...




جریان در مدارهای سری و موازی :


مطلب مهم بعدی که به ذهنم رسید ؛ جریان هست که ببینیم در مدارهای بالا چی جوری هستن؟ 


در مدار سری فقط یک جریان وجود داره که داره از همه مقاومتها عبور میکنه و مجموع مقاومتها و ولتاژ ، اون رو تعیین میکنن.


طبق قانون اهم (باید توی ذهنتون نهادینه بشه ؛ شونصد بار بگید ولتاژ تقسیم بر مقاومت میشه جریان!)


یعنی مقاومت معادل رو به دست میاریم و بعد ولتاژ رو تقسیم بر اون میکنیم ، میشه جریان مدار.



در مدار موازی ، یه جریان کلی داریم و به تعداد مقاومتها جریان های فرعی خواهیم داشت.


جریان هر مقاومت به راحتی طبق قانون اهم (ولتاژ تقسیم بر مقاومت) به دست میاد و جریان کلی هم که مجموع جریانهای فرعی هست. (به همین سادگی )



حالا یه سوال :


در مدار زیر ، مقاومت معادل و جریان کلی رو به دست بیارید ...




راهنمایی : اول مقاومت معادل در مدار موازی رو محاسبه کنید...




ولتاژ در مدارهای سری و موازی :



در مداری که همه مقاومتها موازی هستن ولتاژ دو سرشون همون ولتاژ منبع تغذیه هست ولی در مدار سری قضیه فرق میکنه ...



در مدار سری ولتاژ روی هر مقاومت طبق قانون اهم میشه جریان مدار  × اهم مقاومت!


از مدار سری برای تقسیم ولتاژ در مدارهای الکترونیکی نیز استفاده میشه ...


به این ترتیب که دو  یا چند عدد مقاومت رو با هم سری میکنیم و بعد ولتاژ بین اونها با تغییر مقاومتها قابل تغییر خواهد بود و ولتاژ مورد نظر در مدار رو خواهیم داشت ؛ البته از این ولتاژ نمیشه جریان زیادی کشید و مصرف کننده اون باید مقاومتی خیلی بیشتر از مقاومت پایینی داشته باشه تا خودش در مدار موازی نشه و باعث تغییر در ولتاژ نباشه!


البته نکته دیگه اینه که این کار رو فقط در جریانهای پایین استفاده میکنیم تا مشکل تلف قدرت در مدار سری نداشته باشیم !


مثال :




همونطور که مشاهده مینومایید ولتاژ 12 ولت رو به 8 ولت رسومندیم...

حالا فرمولش چیه؟! 

خیلی ساده ؛ اول مقاومت معادل و بعد جریان مدار رو به دست میاریم ...
 



چون هدف به دست آوردن ولتاژ بین دو سر مقاومت پایینی هست ؛ جریان رو ضربدر مقدار اهم مقاومت پایینی میکنیم و جواب به دست میاد...
 


حالا همه این کارها رو توی یه فرمول خلاصه میکنیم ...


البته معمولا به این شکل مطرح میشه ...





آقایون ، داداشام !!! تا اینجی بسه دیگه ؛ ایشالله باقیش جلسه بعدی!


موفق باشید ...


نظرات 14 + ارسال نظر
pedram یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 08:31 ب.ظ

علی محمد جعفری پنج‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 04:12 ب.ظ

ببخشید که مطالب شما را پنهانی برداشتم

خواهش میکنم هیچ اشکالی نداره.

حاجی محمد ارازی دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:28 ق.ظ

سلام قبلا هم یه نظر براتون داده بودم پسرم من مطالب شمارا بسیار دنبال میکنم و استفاده میکنم چون عاشق الکترونیک هستم نه واسه درامد بلکه تفریح من است دیمر ساختن و شارژؤ درست کردن و نوسانسار با ای سی 555 ووونهایت تفریح من است. از شما متشکرم
ادامه بدید تا میتوانید برای ما مدار بدارید درست کنیم البته ساده تر بهتر
یه مدار تایمر میخام با ترانزیستور که رله را کار بندازه ممنونم
وقت کردی به وبلاگ من هم سر بزن البته تعریفی نیست نظر هم بده

حاجی محمد ارازی دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:45 ق.ظ

واقعا از حوصله و زحمات شما متشکرم 25 سال است با الکترونیک تفریح و زندگی میکنم رشته ام هست نه کارم اما عاشق این رشته و کار هستم هیچ وقت تا این حد مطالعه و بهره نبردم که از مطالب شما بردم دست مریزاد زنده باشید احسنت به شما . چندتا از مدارهای شما را ساختم جواب داد وقتی کار میکنه کیف میکنم.

علی غیاثی شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 06:29 ب.ظ

سلام لطفا جواب ایمیل من را بدهید

سلام و شرمنده داداش فرصتی برای کار شما ندارم ؛ عذر میخوام.

عزیزیان چهارشنبه 6 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:33 ب.ظ

با سلام/ خیلی مفید و عالی است.

کیت الکترونیکی شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:47 ب.ظ

عالیه خیلی وقت بود که دنبال همچین جایی میگشتم
یه سوال داشتم تو یه سایتی مداری دیدم که با افت شدید سرعت ماشین فلاشر روشن میکنه و سرعت ماشین از 10 بالا بره درب ها رو قفل میکنه
میخواستم بدونم چه مداری هست که سرعت رو تشخیص میده میشه نقشه اش رو برام بفرستید ممنون

رضا یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 10:36 ب.ظ http://noweblogfornow.com

سلام.. مهدی جان .. چطوری پسر ؟ خوبی ؟ میشناسی .. ؟
حدود ۴ سال پیش .. یادته چقدر اینجا تو این پست های تو کامنت میذاشتم ؟
رضا هستم دادش.. هنوز url وبلاگت رو حفظم
آقا اصلا من میام تو وبت حال میکنم و یاد قدیم میوفتم :D
مهدی جان باز هم برات زحمت دارم ... به این فکر افتادم که مهتابی های خونه رو با ریموت کنترل روشن و خاموش کنم
خب .. من یه اسمارت فون (چه با کلاس؟ :دی‌) دارم که سنسور مادون قرمز روش سواره ... برنامه های مختلفی هم هستند که ساخته شدن تا بوسیله این سنسور بشه تلویزیون های مختلف رو بشه کنترل کرد.
خب حالا من بدنبال راهی هستم که بشه بوسیله این سنسور مادون قرمز گوشی، بشه مهتابی هارو خاموش و روشن کرد.
ممنون میشم داداش اگه راهنماییم کنی.

سلام دوست عزیز
تشکر از لطف بسیارتون.
با افتخار لینک شدید
یا حق

ممنون

سایت تخصصی برق دوشنبه 29 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 12:56 ب.ظ http://www.g-m-u.ir

با سلام .شما نیز متقابلا با نام وبلاگ کیتهای الکترونیکی لینک شدید.

سلام و ممنون دوست من

بهروز پنج‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:59 ب.ظ

با سلام.
لطفا آموزش الکترونیک را ادامه بدهید.

تشکر

محمد یکشنبه 5 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 07:03 ب.ظ

استاد با عرض سلام کی مطلب جلسه پنجم روی وبلاگ گذاشته میشه؟

ان شاءالله مشغله کاری کم بشه جلسه پنجم رو هم توی وبلاگ قرار میدم!

هر جلسه حدود 3 ساعت وقت لازم داره ...

سیف ا... شنبه 26 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:43 ب.ظ

Salam webloget harf nadare
Seifollah

MAMNOON

افشین پنج‌شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 07:17 ب.ظ http://dake90.mihanblog.com

سلام وبه جالبی داریدممنونم میشم تبادل لینک کنیم.اگرموافق بودین خبرم کنین.باتشکر
http://dake90.mihanblog.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد