به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

استسکوپ ( گوشی پزشکی)




 بعد از مدتها دوری از وبلاگ نویسی ، دوباره سلام !!! 



مداری که معرفی میکنم یه گوشی پزشکی با حساسیت فوق العاده بالاست!  


من خودم ، قبلا نمونه هایی از مدارهای گوشی پزشکی رو ، دیده بودم که زیادی مفصل بوده و به عبارت درست تر ، بی خودی هزینه بر و شلوغ شده بودن!!!  این مدار ، یکی دیگه از طرحهای خودمه که توش سعی شده که علاوه بر کم قطعه بودن ، حساسیت بالایی به  صداهای بم ، مخصوصا صدای قلب داشته باشه و برای اینکه بتونید حتی از روی لباس هم صدای قلبتون رو بشنوید این مدار عالی و تضمین شده خواهد بود ، چون خودم  ساختمش و تجربشو هم داشتم ...


حسگر این مدار یه صفحه پیزو الکتریک هست و باید برای اونایی که نمیدونن بگم که ، صفحه پیزو در اصل از جنس کانی کریستاله و در اثر ضربه و یا هر ارتعاشی توی خروجیش الکتریسیته‌ی هم فرکانس همون ضربه یا ارتعاش رو ایجاد میکنه ، ما هم از این خاصیت استفاده میکنیم و ارتعاشات فوق العاده ضعیفی که از طرف قلب به سینه میرسن رو با اون دریافت کرده و تقویت میکنیم تا قابل شنیدن باشن.



یه صفخه پیزو ( به اینا بیزر خازنی هم میگم که البته اصطلاح بازاریش هست )...




 برای تقویت این امواج ضعیف ، یک تقویت کننده با بهره بالا و یه تقویت کننده عملیاتی 741 به کار رفته که نتیجه ، صدایی بسیار واضح و عالی خواهد بود ! 



البته حسگر مربوطه ، نسبت به فرکانسهای بالا ،حساسیت فوق العاده کمی داره که به دلیل فیلتر کردن این فرکانسها درون این مداره !!! 

  

 

 

 


به قسمت خروجی ، یه خازن ۱۰۰ میکرو متصل کرده و یه گوشی معمولی به خروجی و شاسی مدار وصل کنید!  ورودی هم که یه صفحه پیزو خواهد بود. البته این منبع 40 هرتز رو که توی ورودی گذاشتم ، برای مثاله!

 

 

 

موفق باشید. 





نظرات 6 + ارسال نظر
رضا یکشنبه 19 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 06:19 ب.ظ http://ٌwww.micro-avr.blogfa.com

سلام آقا مهدی از این ورااااااا خوش اومدی روشن کردی اینترنتو
دمت گرم مدار جالبی هست
موفق باشی داداش

سلام مبسوط به آقا رضای منصوری گل ، خوشحالم کردی .
لطف داری داداش گلم.

وحید سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 03:13 ب.ظ http://electricaleng.blogsky.com/

سلام. میخواستم بپرسم صفحه پیزو الکتریک رو چطور میشه تهیه کرد؟

توی بازار جمهوری به همون اسم به فروش میرسه البته با اندازه قطرشون سراغش میرن ، مثلا 3 سانتیش هست ، فکر کنم 5 سانتیش رو هم دیدم...

Reza پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 06:23 ب.ظ http://top-hd-wallpaper.blogfa.com

عالی

موفق و سربلند باشی داش گلم

bijan-is جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 12:48 ب.ظ http://www.elec4us.blogfa.com

سلام مهدی خان تشکر برا مطالب مفید و جامع[گل][گل][گل]

خوشحال میشم با هم تبادل لینک کنیم

به وبلاگ من یه سری بزن اگه مایل بودی بهم بگو

سلام دوست من ، ممنون از لطفت !

لینک شدید !

bijan-is جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:48 ب.ظ http://www.elec4us.blogfa.com

آقا مهدی مرسی بابت لینک کردن منم شما رو لینک کردم
تشـــــــــــــــــــــــــــــــکــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر

در ضمن مطلبی جالبی بود استفاده کردیم

زینب چهارشنبه 15 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام لطف میکنید شماتیک مداری که ساختید را بگذارید
من یه گوشی پزشکی با lm386 و TL072 و نیز 741 و میکروفن خازنی به عنوان ورودی و هندزفری به عنوان خروجی ساختم که فقط با ضربه زدن به میکروفن صدای خش خش شنیده میشود
به نظر شما میکروفن رو تعویض کنم و صفحه پیزوالکتریک بگذارم مشکل برطرف میشود؟

سلام ؛ شماتیک مدار که توی وبلاگ هست ولی خب اگه منظورتون PCB هس ، متاسفانه ندارم براش
توجه کنید که برای دریافت ارتعاشات بم میکروفن جواب نمیده و پیزو بهتر عمل میکنه ضمن اینکه تقویت مقدماتی و استفاده از 741 کافیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد