به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

ساخت مدار چاپی به روش پرینت - اتو


دوستای عزیزم سلام ، اول بگم که بابت تاخیر توی بروز رسانی وبلاگم ، باید منو ببخشید! چند روزی سرما خورده بودم و البته سرمم شلوغ بود و مطلبم هم آماده نمیشد!!!(بیشترش تنبلی بود!!!  به هر حال ....! )

خب ، الان توی این پست ، میخوام یه مطلب آموزشی براتون بذارم که خیلیا تا حالا ازم درخواست کرده بودن ، منم بعد از صد سال ، حالا دارم به حرفشون گوش میکنم!!! 

اینم بگم که این مطالب کپی از هیچ سایت یا وبلاگ دیگه ای نیست و همش کار خودمه و مثل روش منو تا حالا ، هیچ کس دیگه ای توی وب یاد نداده!!! اینو در نظر داشته باشید ها !

(من خودم تا الان بیش از 50 تا 60 بار با این روش ، فیبر مسی درست کردم! ) 



خوب دیگه بریم سراغ آموزش ، اونم با گفتار کتابی !!!  



« آموزش ساخت فیبر مدار چاپی »  

 

ساخت مدارات الکترونیکی برای تمامی علاقه مندان ، اعم از مبتدی و حرفه ای ، یک بخش خیلی مشکل و وقت‌گیر دارد و آن ، ساخت قسمت فیبر مسی آن است که گاهی به خاطر پیچیدگی مدار چاپی ، نا‌امید‌کننده می‌شود!

روشهای ساخت فیبر مسی متفاوتند که البته هر کدام سختی های خودشان را دارند !

معمول ترین این روشها از این قرار است :

۱-استفاده از ماژیک ضد اسید

۲- کار با لتراست ( letraset )

۳- روش لامینت ( laminet )

۴- استفاده از اسپری پوزیتیو ۲۰

۵-روش چاپ سیلک

روشهای اول و دوم روشهای تمیز و دقیقی نیستند و معمولا افراد مبتدی از آنها استفاده میکنند و روش چاپ سیلک هم فقط برای تولید انبوه مقرون به صرفه و قابل استفاده است!

برای پروژه های دانشجویی یا افراد مشکل پسند ، روشهای لامینت و اسپری پوزیتیو بهترند ولی باز هم دشواری و گرانی این روشها ، کار را سخت میکند پس چه کار کنیم؟!

چند سالیست که روش کاربردی و هوشمندانه دیگری نیز ابداع شده که خیلی هم دشوار نیست و برای انجام پروژه های دانشجویی کاملا به صرفه است و طرح را روی فیبر ، دقیق در می‌آورد!

در اینجا این روش را آموزش میدهیم ؛  



 «روش پرینت – اتو »


 همانطور که از اسمش مشخص است نیاز به یک پرینت از طرح مدار چاپی داریم با این تفاوت که باید پرینت ، لیزری بوده و فقط هم روی کاغذی از جنس کاغذ عکس یا گلاسه باشد!  البته مدل پرینتر ملاک نیست و فقط لیزری بودن آن مهم است!

خوب ، شروع میکنیم ؛

اگر مدار چاپی را با نرم افزارهای مربوطه اش مثل پروتئوس یا پروتل طراحی کرده اید فقط کافیست که به گزینه پرینت بروید و با رزولوشن ۶۰۰ و اعمال تنظیمات مناسب ، روی یک کاغذ گلاسه ، پرینت بگیرید البته اگر پرینتر لیزری دارید!!! 

اگر هم پرینتر لیزری ندارید برنامه را روی کامپیوتر کسی که آن را دارد نصب کنید ، و در صورتی که حوصله این کار را هم ندارید میتوانید از نرم افزارهای پرینتر مجازی مثل PDF Creator استفاده نمایید ، این برنامه ها به شما این امکان را میدهند که وقتی گزینه پرینت را زدید یک تصویر PDF‏ با کیفیت از طرح را ، در اختیار داشته باشید که تقریبا اندازه ها هم در آن ، دقیق است! و برای پرینت گرفتن میتوانید آن صفحه  PDF را استفاده کنید و به یک مغازه پرینتری یا عکاسی ببرید! فقط دقت داشته باشید که پرینتتان باید آینه طرحی باشد که در نهایت در پشت فیبر ، نقش می بندد !  و نکته دیگر اینکه ؛ برای جلوگیری از تکرار پرینت ، چند تا از طرح مدار چاپی را ، در یک صفحه  A4 ، جا بدهید تا به عنوان پشتیبان هم عمل کنند که اگر اولی خراب شد دومی یا سومی زاپاس باشند!!!


برای دیدن فایل PDF نمونه اینجا را کلیک کنید!


بعد از آماده کردن پرینت مناسب روی کاغذ گلاسه ، نوبت به برش زدن میرسد ؛ باید با دقت ، دور تا دور یکی از طرحهای روی کاغذ گلاسه را با قیچی ببرید ، سعی کنید که پر رنگ‌ترین شان را انتخاب نمایید و مراقب باشید که قیچی به قسمتهایی که جوهر پرینت است ، وارد نشود البته توجه داشته باشید که در طی همه این مراحل ، پرینت شما نباید کثیف شود و حتی از لمس کردن مستقیم طرح پرینت هم ، خودداری نمایید

بعد از برش طرح روی گلاسه ، نوبت به آماده کردن فیبر مسی میرسد ؛ برای اینکار اول یک فیبر به اندازه طرح ببرید و سپس آن را با مایع شوینده بشویید تا هیچ گونه آلودگی نداشته باشد ، بعد از خشک کردن فیبر، قسمت مسی آن را با یک سمباده خیلی نرم ، براق نمایید تا کاملا یک دست شود! سپس با یک دستمال کاغذی ، فیبر را تمیز کنید!



 بعد از آماده شدن فیبر ، آن را روی یک سطح کاملا صاف و نسوز ، مثل موزاییک قرار داده و طرح برش خورده را از طرف پرینت ، روی قسمت مسی آن بگذارید و کاملا منطبق نمایید و همینطور که با دو انگشت ، طرح را روی فیبر نگه داشته اید ، اتو را که کاملا داغ شده است برداشته و قسمت زیرین نوک آن را روی بخشی از طرح ، قرار دهید که در صورت داشتن حرارت کافی ، آن قسمت از طرح را به فیبر می چسباند البته درجه اتو باید روی حداکثر بوده و اگر از اتوی بخار استفاده می‌کنید ، بدون آب باشد! پس از چسبیدن طرح به فیبر، انگشتانتان را از رویش بردارید و اتو را کاملا روی آن قرار دهید ، وقتی که از چسبیدن کامل طرح  به فیبر مطمئن شدید شروع به جلو و عقب بردن اتو ، روی طرح نمایید دقت کنید که اتو کردن را با فشار زیاد شروع نکنید ! این کار را حدود دو تا سه دقیقه ادامه دهید تا کاملا طرح ، روی فیبر، محکم شود! برای اطمینان بیشتر با نوک اتو به آرامی و با فشار کم ، همه قسمتهای پشت طرح ، مخصوصا کناره های آن را اتو کنید تا کاملا یک دست شود! نشانه خوب اتو کردن شما این است که در نهایت ، رنگ کاغذ گلاسه چسبیده به فیبر ، کمی تیره شده و طرح مدار چاپی ، به صورت کم رنگ از طرف کاغذ گلاسه ، نمایان خواهد بود

 


بعد از اتو کردن ، باید بگذارید فیبر کم کم خنک شود ، سپس آن را درون آب ولرم قرار داده و بگذارید تا یک ربع ساعت خیس بخورد.



پس از آن ، کاغذ گلاسه روی فیبر را ، لایه به لایه جدا کرده و بگذارید لایه آخر که قسمت طرح است روی فیبر، باقی بماند!


در این مرحله بعد از خشک شدن فیبر ، با قرار دادن یک کاغذ معمولی روی آن ، باز هم آن را اتو کنید ، اینکار برای این است که قسمتهای سست طرح پرینت را محکم نماییم ، این مرحله لازم است مخصوصا برای طرحهایی که بزرگتر از سطح زیرین اتو هستند ! 

بعد از اتو کردن دوباره فیبر (البته با واسط قرار دادن یک کاغذ ) دوباره طرح را درون آب ولرم بیندازید و بگذارید حدود 10 دقیقه دیگر هم خیس بخورد . بعد از آن ، با کشیدن انگشت شصت بر روی طرح ، کاغذهای اضافه آن را تا حد امکان پاک کنید ، دقت کنید که بیش از حد با انگشتتان فشار وارد نکنید چون ممکن است به طرح پرینت هم صدمه بخورد ! ( در صورتی که در هنگام آماده کردن فیبر درست و حسابی سمباده زده باشید و در مرحله اتوی دوم هم ،خوب عمل کرده باشید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد !  )  



 

 در تصویر بالا هنوز مقداری کاغذ اضافه مشاهده میشود که به دلیل کوچک بودن طرح به راحتی پاک نمیشوند ، اگر به چنین مشکلی هم برخوردید ، نگران نباشید ؛ طرح را درون اسید مدار چاپی بیندازید و بعد از رفتن مسهای قسمتهای بدون کاغذ ، آن را از اسید بیرون آورده و بشویید و سپس کاغذهای اضافه موجود که مقداری سست شده اند را با کشیدن انگشت ، پاک کنید و بعد از آن دوباره فیبر را درون اسید بیندازید ! در حالتی که فیبر کاملا از کاغذهای اضافه پاک شده و غلظت اسید هم مناسب باشد ، حدود کمتر از 5 دقیقه طول میکشد تا طرح مسی شما آماده شود ! مراقب باشید که فیبر بیش از 5 تا 10 دقیقه درون اسید مدار چاپی نماند ، چراکه بالاخره اسید به قسمتهای زیر پرینت هم نفوذ کرده و طرح را خراب خواهد کرد. غلظت اسید مدار چاپی ، یک قاشقپودر اسید در یک لیوان آب گرم باشد و ظرف اسید کاری را هم پریکس یا ظرفهای لعابدار معمولی ، انتخاب نمایید و در دمای حدود 50 تا 80 درجه اسید کاری کنید .

 پس از حل شدن مس های اضافه ، جوهر پرینت روی طرح مسی را نیز با یک تکه پنبه آغشته به  تینر فوری ، پاک کنید!

 

 

 البته اینم بگم که این یکی  زیاد جالب در نیومد (زیاد توی اسید موند!) ، قبلی ها خیلی بهتر میشدن!!! 


به هر حال ، توجه داشته باشید که اگر در همه مراحل ، دقت کافی را به خرج دهید ، نتیجه کارتان کاملا ایده آل خواهد بود!

 

 اینم نمونه بهتر ساخته شده :




فایل PDF آموزش رو از اینجا دانلود کنید!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ضمیمه :


چند سالی هست که به جای اسیدهای قهوه ای رنگ ، که اسمشون کلرو فرّیک هست ، از ترکیبی استفاده میکنیم که کاربردش خیلی آسونتره و در دمای معمولی هم معجزه میکنه .


ترکیب به شرح زیره : 


دو پیمانه آب + یک پیمانه جوهر نمک صنعتی + یک سوم پیمانه آب اکسیژنه صنعتی 



توجه داشته باشید حتما در ابتدا ، آب و جوهر نمک با هم ترکیب بشن و از ترکیب کردن مستقیم جوهر نمک و آب اکسیژنه خودداری کنید ، ضمن اینکه حتما این کار رو ، با احتیاط و در محیطی باز (سقف و دیوار نداشته باشه) انجام بدید .



با ترکیب کردن مستقیم جوهر نمک و آب اکسیژنه گازی سمی ایجاد میشه که نفس کشیدن رو سخت میکنه!!!



اضافه کردن آب برای جلوگیری از ایجاد همین گاز سمی هستش و خب یه مقداری خورندگی اسید رو کاهش میده که باز هم بهتر از اسیدهای معمولیه!

بعد از ساخت محلول (در محیط باز ) ، فیبر اتوکاری شده رو ، توی اون بندازید ؛ دقت کنید که ظرف حتما پلاستیکی و غیر حساس به جوهر نمک باشه.

بعد از یکی دو دقیقه ، کاغذ روش ، خودش کنده میشه و باید فیبر رو در بیارید و بشویید و کاغذهای اضافه رو با مالیدن انگشت شصت بکنید و بعد دوباره بندازید توی محلول .

حدود دو سه دقیقه برای حل شدن مسهای اضافه کافی خواهد بود!

این محلول چندین بار قابل استفاده ست و فقط کافیه در هر بار استفاده مجدد مقدار کمی آب اکسیژنه بهش اضافه کنید . 



نکات : 


1- اگه با دمای مناسب ( مخصوص نایلون) اتو کرده باشید نیاز به اتوی دوم نخواهد بود !


2- از دست زدن مستقیم به جوهر نمک و آب اکسیژنه خودداری کنید چون به شدت واکنش زا هستند.


3- برای بیرون آوردن فیبر از محلول نگرانی خاصی وجود نداره ؛ چون محلول رقیق شده ولی احتیاطا به سرعت دستتون رو بشویید.


4- آب اکسیژنه با نور واکنش میده و به آب معمولی تبدیل میشه ؛ بنابراین اون رو در ظروف پلاستیکی کدر و دور از نور محیط نگهداری کنید.


5- جوهر نمکهای معمولی که در شست و شوی آشپزخانه یا سرویسهای بهداشتی استفاده میشه نمیتونید به کار ببرید چون یک ترکیب کف زاست ؛ فقط از جوهر نمک صنعتی استفاده کنید .


6- اگر کم سن و سال هستید ، یا این کارو نکنید یا با همکاری یک بزرگتر این کار خطرناک رو انجام بدید 



موفق باشید.

(مورخ 22 بهمن 1396)



ضمیمه 2 : 


برای پرینت از "پرینتر لیزری رنگی" استفاده کنید(ترجیحا کارتریج چینی نباشه) و روی کاغذ گلاسه براقِ 90 یا 100 گرم چاپ کنید.




نظرات 34 + ارسال نظر
رضا چهارشنبه 22 دی‌ماه سال 1389 ساعت 08:18 ق.ظ http://www.micro-avr.blogfa.com

سلام آقا مهدی خوبی
منم از این روش زیاد استفاده میکنم و از همه راحتره
دستت هم درد نکنه که زحمت کشیدی نوشتی و به دیگران آموزش میدی واقعا روش جالبی هست.
خسته نباشی دوست عزیز

متشکرم آقا رضای گل ، ما شاگرد شماییم

رضا جمعه 24 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:41 ق.ظ http://www.micro-avr.blogfa.com

salam aqa mehdi az inke be man lotf dari mamnonam

علی شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 02:44 ق.ظ http://alibahmaei.blogfa.com/

سلام
من مطلب شما را در مورد فیبر مدارچاپی را در وبلاگم قرار دادم و شما را هم لینک کردم.
من یک پیشنهاد برای شما دارم:
اگر خواستید می توانم یک پروفایل نویسنده برای شما در وبلاگم ایجاد کنم تا شما بتوانید مطالبتان را با نام خودتان منتشر کنید.

ممنون ، شما لطف دارید !

سجاد پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:02 ب.ظ

سلام داداش دستد درد نکند آقا اسم اسید که تو این کار نیازه چیه اسم خاصی داره یا همون اسید مدار چاپیه . اگر در مرحله اخر تینر فوری را نزنیم چی میشه آ مستقیم سنباده نرم بزنیم چی میشه داداش جواب سوال را تو همین قسمت بده مرسی .اگر فیبرممس از جنس فایور گلاس ها باشد مشکلی ندار جواب این سوالم هم یادت نره

سلام اساسی به داداش گل خودم ؛ آقا سجاد!!!

اسید مدار چاپی بگی میشناسن ، البته بایدهمونجاهایی که قطعات الکترونیکی میخری ، دنبالش بگردی!

تینر فوری برای راحت پاک شدن و تمیز در اومدن مس فیبر هستش ، حالا اگه سنباده نرم یا حتی سیم ظرفشویی هم بکشی تمیز میشه ولی خوب به سختی !!!

فیبر فایبر گلاس هم میشه استفاده کرد ، فکر نمیکنم فرقی بکنه ، البته من خودم با فایبر گلاس کار نکردم که برات توضیح بیشتر بدم ! این نوع فیبر رو معمولا برای مدارهای رادیویی حساس استفاده میکنن که البته گرون تر از فیبر معمولیه!!!


بازم ممنون از اینکه به ما سر میزنی.

موفق باشی .

سجاد فرقانی چهارشنبه 29 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 06:33 ب.ظ http://bargh-elc.wblug.com

سلام به داداش مهدی گل. حالت خوبه.اقا این ادرس وبلاگ من را نوی پیوند وبلاکت با اسم(اموزش برق الکترونیک و تعمیر لوازم خانگی )بگذار.من هم انشا... تا فردا که پنج شنبه استبه وعده ام عمل میکنم و مطلب را ارسال میکنم. اقا در باره موضوع وبلاگ من به اقای رضا منصوری هم اعلام بکن که وبلاگ من را در پیوند وبلاگش بگذارد . من چون ویندوز کامپیوترم خرابه نمیتونم به اقای رضا منصوری اعلام کنم بنابر این شما به او اعلام کنید. میگم اقا اجازه هست من این مطلب پرینت و اتو را در وبلاگم به اسم شما بگذارم که وبلاگم کامل تر بشه. انشا... فردا که مطالب را در وبلاگم گذاشتم حتما سری به وبلاگم بزن و یه نظری هم برام بفرست.با تشکر از شما . لطفا در این قسمت جوابم را بده چون ایمیلم مشکل داره . خدا نگهدار

سلام به داداش سجاد خودم ، تبریک میگم بابت وبلاگت.

آقا هرچی میخوای از مطالب وبلاگ من میتونی برداری ، مطالب آموزشی هستن !


بهتره وقتی وبلاگت رو تکمیل تر کردی ، دیگران لینکت کنن ! چون الان که چیزی توش نیست که مشتری داشته باشه . ( البته من لینکت کردم )


بازم ممنونم از لطفی که به من داری.

kinG جمعه 8 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:23 ق.ظ

kheyli bahal bud dastet tala bazam bezar


Goooooodd












kiss :D X

سینا جمعه 4 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 07:54 ب.ظ

سلام

عالی بود

مصطفی سه‌شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:31 ب.ظ

سلام آقا مهدی.....
مطالبتون فوق العاده بود.راستش من خیلی خیلی دوست دارم در مورد الکترونیک ومدارهای الکترونیکی اطلاعات داشته باشم اما نمیدونم از کجاباید شروع کنم...یعنی میدونید من رشته مهندسی برق گرایش الکترونیک(البته هنوزترم اولم)میخونم ولی اطلاعاتم در مورد رشته ام خیلی پایین هستش وفوق العاده دوست دارم چیزهای بیشتری بدونم وحتی اگه بشه مثل آقارضا یه چیزی بسازم ........
داشتم تواینترنت دنبال مطالبی واسه الکترونیک میگشتم که از شانس خوبم به وبلاگ شمارسیدم.......
خواهشا منو راهنمایی کنید

سلام دوست من ، البته شما خیلی به من لطف دارین .

مبحث الکترونیک اساسا بررسی و تحلیل مدارهای الکترونیکی از طریق استنتاج تئوری هستش و چون خود من توی این زمینه حرفه ای نیستم نمیتونم مشاور خوبی باشم . متخصص واقعی الکترونیک میتونه با دیدن نقشه شماتیک یه مدار پیچیده ، چگونگی عملکرد اون رو بفهمه و تحلیل بکنه که این توانایی گاهی در سطح اساتید دانشگاه ها هم دیده نمیشه و به طور خلاصه باید بگم که داشتن توانایی تحلیل مدار ، مهمترین بخش علم الکترونیکه که کلا به دونستن اصول و تئوری علم الکترونیک مربوط میشه ، یعنی شما اگه به این توانایی برسید میتونید بدون ساختن و تست عملی یک مدار مشکوک ، درست یا غلط بودن نقشه اون رو بفهمید و بعد از اون شما یه مهندس الکترونیک وافعی خواهید بود !!! میخوام بگم که درصد کمی از علم الکترونیک کارهای عملی هستش و بیشترش دونستن تئوریه.

امیدوارم موفق باشید .

ارادتمند : مشرقی

مصطفی جمعه 14 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 01:42 ق.ظ

آقامهدی سلام...
از اینکه به پست من پاسخ دادین ممنونم ...راستشو بخواین اصلا فکر نمیکردم جواب بدین.....
بازم ممنونم ولی به این سادگی ها ولتون نمیکنم منتظرسوال های من باشین!!!
موفق وپیروز باشید...

خواهش میکنم ، شما لطف دارین مصطفی جان ...

من در خدمتم.

رضا جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 03:51 ب.ظ

سلام داداش بازم عذر خواهی میکنم بابت حرف های دیروزم بخدا از کوره در رفتم ..

داداش خیلی ممنون از زحمات و فعالیت های ویژه تو نتت..

استاد. سوال داشتم :

برای برق این مدار ۲۲ واتی ( همون که برام ساختی ) چی باس بذارم ؟

من ۱ ترانس دارم که روش نوشته :

I/P : 230 V 50 Hz
P/0 : A1.5 10V

اگر خوبه سیم های زرد کدومش + ( مثبت ) کدومش - (منفی ) هست ؟؟

برای اطلاعات بیش تر عکسم ازش گذاشتم . ملاحضه بفرمایید :

http://kingmaster2012.persiangig.com/image/20120309010.jpg

باتشکر خدمت استاد عزیزم : اقا مهدی

توی پست سوالا مطرح کن ، مگه خودت نخواسته بودی !!! بعدشم اینقدر منو بالا نبر ، جوگیر میشم ها بابا!!!

من هم مثل خیلیا ، از سوال و جواب زیاد خسته میشم ، فکر نکن که باید همش عذر خواهی کنی ، من فقط حوصله ام سر میره ، صبر ایوب که ندارم بابا! فکر هم نکنی حالا استاد الکترونیکم!!!

من خسته شدم از این سوالایی که نمیتونم جوابشو بهت بفهمونم!

حالا جانم ، به حرف من میرسی که باید درس خوند نه اینکه گرفتار آدمایی مثل من بشی!!! که فقط به نظر حالیشونه!!!

ترانسی که میخوای 12 ولت 3 آمپر هستش !!!

اینی که داری 10 ولت 1.5 آمپره !!!


البته مدار تو باهاش کار میکنه ، ولی خب نه با تمام قدرت!


یه طرف ترانس که نوشته OUT وصل میشه به یک مدار صافی و احتمالا یه رگولاتور !

که اونم گرفتاری جدیدی میشه !!!

رضا جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:09 ب.ظ

اقا مهدی ببخشید 1 سوال دیگه هم داشتم :

IN 1 AND IN2

مثبت منفیشونو چجوری تشخیص بدم ؟ فرقیم مگه داره ؟

ببین اینجوری که می خوام به هم وصل کنم درست هست یا نه ؟

http://kingmaster2012.persiangig.com/image/s36z54bv1r11.jpg

اگه پشت فیبر رو نگا کنی میفهمی که در اصل 3 تا سیم میشه منفی توی هر دو یکیه و این تصویری هم که کشیدی اشتباهه!!!

منفی ها به هم وصل میشن و دو تا خروجی L و R مثلا کامپیوتر رو به صورت مجزا به دو تا مثبت وصل میکنیم !!!

به این صورت :

http://s2.picofile.com/file/7323900000/TDA1554Q.gif

محمد حسین یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:57 ب.ظ http://roboticguide.vastblog.com

باید یک بار امتحانش کنم
امیدوارم پرینترمون لیزری باشه
قربونت داداش فقط یک نکته
به جای کاغذ گلاسه میشه از مقوا استفاده کرد گفتم شاید شد

سلام و عرض ادب


به جای گلاسه ، نمیشه از مقوا استفاده کنی داداش!!!

ممنون که به ما سر زدی ...

mehdi جمعه 14 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:40 ب.ظ

سلام
در قسمتی از نوشتت گفتی :
"برای جلوگیری از تکرار پرینت ، چند تا از طرح مدار چاپی را ، در یک صفحه A4 ، جا بدهید تا به عنوان پشتیبان هم عمل کنند که اگر اولی خراب شد دومی یا سومی زاپاس باشند "

میخواستم بدونم چطوری چنتاشو در یک صفحه A4 قرار بدیم؟
مرسی

سلام دوست من ؛

بهترین روش ؛ کپی کردن چند تا از طرح در همون نرم افزاری هست که باهاش PCB رو کشیدی !

من خودم از پروتئوس استفاده میکنم!

فیلم آموزشی زیر رو ببین!

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://mehdi-mashreghi.persiangig.com/video/4-PCB.avi

حسین سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 12:19 ب.ظ http://bardiarobo.blogfa.com

سلام وب خوبی داری منم روش ساخت انواع فیبرمدارچاپیروتووبم گذاشتم به ماسربزن اگه دوست داری بیاتبادل لینک کنیم ممنون ازآموزش bardiarobo.blogfa.com
باتشکرتیم رباتیک سلمان فارسی رامهرمز

ممنون دوست من که به ما انرژی میدی ؛

وبلاگ شما رو لینک کردم !


موفق باشید.

0172 یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:05 ق.ظ

سلام ممنون استفاده کردیم زکات علمی که دادی خدا ان شا الله قبول کنه

اگر یکـــسال ثمر از کاری را خواستی گندم بکار، اگر دو سال خواستی درخت بکار اما اگر صد سال ثمر خواستی به مردم یاد بده

amin چهارشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:15 ب.ظ http://korosh-life.blogfa.com

alii bod mamnon

خواهش میکنم ، قابلی نداشت

majid سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:15 ب.ظ

dametun garmm

ممنون از نظرتون

محمد امین پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:20 ب.ظ

ممنون از راهنماییتون

یه سوال در مورد پرینترای لیزری که گفتین داشتم اینکه منظورتون از لیزری بودن همین پرینترای لیزری خونگیه ؟ یا این لیزریای عکاسی ؟
ضمنا از کاغذ گلاسه میشه برای پرینترای معمولی ( خونگی ) استفاده کرد ؟
ممنون

سلام محمد امین ، خواهش میکنم ، قابل شما رو نداره.

در مورد سوالهات ؛ تا اونجایی که من میدونم ، پرینترهای لیزری همه مثل هم هستن!

کوچیک و بزرگش رو میشه استفاده کرد.

بهترین مدلی که من میشناسم Canon LBP6000B هست ، تا وقتی کارتریجش نو هست عالی میزنه ولی بعد از تموم شدن کارتریج باید حتما کارتریجشو عوض کنید البته وقتی کمرنگ زد کارتریج رو در بیارید و چند تا ضربه کوچیک به اطرافش بزنید ، تا مدتها پرینت میگیره ، شارژ کردنش فایده ای نداره و اگه شارژش کنید پرینتاش مزخرف میشه!
یا کارتریج فابریک بذارید یا مشابه درجه یک.

در مورد کاغذ گلاسه هم باید بگم ؛ همه پرینترها روی گلاسه چاپ میکنن.

محمد امین پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:33 ب.ظ

ممنونم مهدی جان

خواهش میکنم دوست من.

S@JJ@D شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:31 ق.ظ http://ictman.blogsky.com

سلام بر شما ؛
بسیار استفاده کردم از این مطلب خوبتون! ممنونم از اینکه علمتونو منتشر میکنین و در واقع زکاتشو میپردازین!
فقط دو تا سوال :
1) آیا همه اسیدهای موجود در بازار برای این کار ، به صورت پودر هستن یا به صورت مایع هم وجود داره؟!
2) اون مرحله آخر که فرمودین از تینر فوری استفاده کنیم ، این تینره یه وقت مدارو خراب نمیکنه؟! اصلا دقیقا کجاهارو باید تینر زد؟!
لطف بزرگی میکنین اگه به سوالام پاسخ بدین! هر چند تا همینجاشم خیلی خیلی لطف کردین و بسیار متشکرم ازتون!
سپاس بیکران ، موفق و پاینده باشین.

سلام آقا سجاد قابل شما رو نداشت.

1- اسید هم پودری هست و هم به صورت مایع.

2- تینر فوری فقط برای پاک کردن پرینت هستش

شما هم موفق باشید

مهران چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1392 ساعت 12:42 ب.ظ

آقا دمت گرم خدا خیرت بده
بسیار علی بود

خواهش میکنم
قابلی نداشت

مهدی دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:57 ق.ظ

مطلب بسیار مفیدی بود.تشکر و آرزوی توفیق

امیرمحمد چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:17 ق.ظ

سلام .خیلی عالی بود. اگه بشه فیلمشو هم بذاری چی میشه.

ماها جمعه 9 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام بسیار سپاسگذارم
ایکاش همه زکات علمشون رایگان در اختیار دیگران میگذاشتند
پاینده و پیروز باشید

میلاد جمعه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 01:37 ب.ظ

ممنون داداش بابت مطلب مفیدت و وقتی ک گداشتی

ممنون دوست من

امیر دوشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 02:13 ب.ظ

سلام
خسته نباشید.
واقعا پی دی اف عالی و کامل و واضح بود عالی خیلی ممنونم از راهنمایی تون

محسن دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 03:45 ب.ظ

سپاس دوست عزیز

بیس الکترونیک سه‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 02:20 ق.ظ http://www.baseelectronic.com

با تولیدکنندگان حرفه ای pcb نیز آشنا بشوید: www.baseelectronic.com

آکل سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1397 ساعت 08:15 ب.ظ

فدایییی تو

قربووونت

محمد مهدی یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1398 ساعت 06:42 ب.ظ

سلام ببخشید من آب اکسیژنه صنعتی گیرم نیومد از آب اکسیژنه آزمایشگاهی هم میشه استفاده کرد؟ممنون

سلام ؛ آب اکسیژنه 35 درصد مناسبه

محمد حسین پنج‌شنبه 26 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 02:01 ب.ظ

خیلی ازتون ممنونم بابت آموزشتون

خواهش میکنم ، قابلی نداشت

Sude چهارشنبه 17 دی‌ماه سال 1399 ساعت 07:49 ق.ظ

سلام خسته نباشید. یک سوال فنی دارم. من پودر اسید آهن خریدم و میخوام با آب رقیقش کنم. میدونید درصد آب به پودر اسید رو چقدر باید در نظر بگیرم؟

سلام ، سلامت باشید ؛ یک قاشق اسید یک لیوان آب خوبه ، البته هر چه غلیظ تر باشه اثرش بیشتره و بعد از هر بار استفاده هم دور نریزید و برای چندین بار قابل استفاده س.(از قاشق فلزی برای کیله کردن استفاده نکنید که سیاه میشه)
برای استفاده چند باره حتما اسید رو گرم کنید ؛ من کاری که میکنم اینه که یه ماهیتابه رو به عمق یه بند انگشت آبش میکنم و برای اینکه سیاه نشه یه قاشق آبلیمو یا سرکه توش میریزم و بعد ظرف پلاستیکی اسید که فیبر مسی توشه رو میذارم توی ماهیتابه و زیرشو روشن میکنم ، اینجوری آب ماهیتابه جوش میاد و حرارتش به ظرف پلاستیکی اسید هم میرسه حسنش اینه که دمای اسید بیشتر از ۸۰ درجه نمیشه و سرعت واکنش بالا میره و هیچ ظرفی سیاه و غیر قابل استفاده نمیشه ؛ برای ظرف اسید و طرحهای کوچیک من از ظرف پنیری ۴۰۰ گرمی استفاده میکنم ؛ چند ساله داره کار میکنه.

Sude جمعه 26 دی‌ماه سال 1399 ساعت 07:12 ق.ظ

خواستم تشکر کنم از راهنماییتون خیلی کامل و باجزئیات توضیح دادید. واقعا ممنونننننم.
فقط برای ترکیبش اول آب بریزم بعد کم کم پودر اکسید آهن رو اضافه کنم؟ و اینکه لازمه حتما محیط باز مثل حیاط باشه یا نه تو فضای سر بسته هم میشه مخلوط کرد با آب؟ یه چیز دیگه اینکه باید حتما دستکش دست کنم؟

سلام مجدد ؛ خواهش میکنم قابلی نداشت
نه لزومی نداره که محیط باز باشه و چون دو تا ماده هس فرقی نمیکنه چطوری مخلوط کنید ولی در کل همیشه برای کار با مواد شیمیایی احتیاط کنید حتی اگه کم خطر هم باشن با بی احتیاطی در بلند مدت ممکنه بیماری زا بشن پس برای همین از اسنتشاق بخار اون و لمس مستقیم و چند باره اسید مدار چاپی خودداری کنید و حتما توی ظرفی نگهداری کنید که احتمال اشتباه گرفتنش با مواد خوراکی و خورده شدنش وجود نداشته باشه.

Sude شنبه 11 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 08:52 ب.ظ

خیلی.خیلی تشکر میکنم بابت اطلاعات مفیدی که در اختیارم گذاشتیه. همیشه سلامت باشیدو تندرست

خواهش میکنم ؛ و همچنین شما هم سلامت و موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد