به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید
به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

به وبلاگ کیتهای الکترونیکی خوش آمدید

خلاقیت در طراحی

مدار استراق السمع FM




وقتی صحبت از مدارهای الکترونیکی جذاب میشه مدارهای فرستنده امواج الکترومغناطیس جای خاصی پیدا می کنن ، برای همین ، حداقل یه نمونه مدار ساده فرکانس بالا براتون میذارم که  از طرح های خودمه روی رنجFM  ! این فرستنده دو ترانزیستوری از ثبات فوق العاده ای برخورداره که شما رو شگفت‌زده میکنه !   

 

فعلا این مدار عالی رو داشته باشید تا بعد!  


این یه مدار استراق السمعه و به این دلیل این اسمو براش انتخاب کردم ، چون حساسیتش به صدا خیلی خیلی زیاده !!! باید خودتون امتحان کنید ! 

وجود دو تا سیم پیچ توی این مدار باعث شده که بر خلاف نمونه های معمول تک بوبینه ، ثبات فوق العاده ای داشته باشه تا جایی که از 1.5 ولت تا 15 ولت فرکانس کارش تغییر چندانی نمیکنه ولی البته با تغییر دما فرکانسش عوض میشه که همین مطلب اهمیت کریستال توی فرستنده ها رو نشون میده ! 

 

بوبین های این مدار هر دو 6 دور سیم 0.6 روی هسته هوایی به قطر 6 میلیمتره!  

 

آنتن سی سانتی رو هم به دور پنجم دور از کلکتور بزید .

 

برید حالشو ببرید!   


نظرات 2 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:32 ب.ظ http://lktra.parsiblog.com

سلام دوست عزیز بنده هم وبلاگی درزمینه ی الکترونیک دارم که روزانه 50 بازدید دارد اگر متمایل به تبادل لینک با من هستید من را با نام رازهای الکترونیک لینک کرده و بعد به وبلاگ من آمده و در قسمت نظرات نام لینک خودت رو با آدرست برام بزار تا من هم شمارا لینک کنم.www.lktra.parsiblog.com

علیرضا جمعه 21 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:33 ب.ظ http://e-chum.blogfa.com

سلام، امیدوارم شاد و سالم باشید
در مورد این مدار چندتا سوال داشتم:
-کدوم خازنا الکترولیتی هستن و کدوما سرامیکی،
-از چه نوع میکروفونی استفاده کنیم بهتره
-از باترهای گرد کوچیک (که مثل باتری ساعت مچی هستن ولی یه کم بزرگتر) میشه استفاده کرد؟ (در واقع میخواستم بدونم قدرت جریان دهی باتری چقدر باشه خوبه)

سلام علیرضا جان ، این مدار فرستنده فقط یه دونه خازن الکترولیت داره که همون 100 میکرو فاراد هستش !

درباره آنتن مدار باید بگم که خودم بررسی کردم و بهتر دیدم که ده دور از همون سیم L ، با همون قطر رو به موازات سیم پیچ کلکتور قرار بدیم و به شکلی که لینکش رو برات میذارم آنتن رو متصل کنیم! فاصله بوبین های آنتن و کلکتور بهتره نیم سانت باشه.

http://s2.picofile.com/file/7115090321/111.gif

یه نکته جالب هم اینکه ؛ اگه به جای متصل کردن ده دور سیم پیچ به آنتن و شاسی ، دو سرش رو به یه LED کم مصرف متصل کنی و هم محور با سیم پیچ کلکتور قرارش بدی ، اگه مدار در حال کار باشه و با 9 یا 12 ولت هم کار بکنه ، ال ای دی روشن میشه !!!

مصرف مدار هم نه زیاده نه خیلی کم ، یه باتری 9 ولتی کتابی براش خوبه !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد